תקן ISO 27001

ISO 27001
UNIBO ישראל > מאמרים > תקן ISO 27001

בעולם שעבר לחלוטין להתנהל באינטרנט ובדיגיטל, ארגונים ועסקים חייבים תשתית אבטחה לא פחות ממעולה. ראשי ארגונים חייבים ליישם את פרוטוקולי האבטחה המחמירים ביותר ולמנוע בכל מחיר פריצה למידע רגיש, לווירוסים, לתוכנות רוגלה ולשאר רעות חולות. אם עדיין לא שמעתם על תקן iso 27001 ואתם עדיין לא מיישמים אותו בארגון שלכם – חשוב שתקראו את המאמר הזה. כאן תמצאו את כל המידע החשוב על התקן שיאפשר לכם להביא את רמת האבטחה של הארגון למקסימום. 

מהי הטמעת ISO 27001 לצורך אבטחת מידע?

תקן ISO 27001 הינו תקן בין-לאומי המציב סטנדרט של אבטחה מידע לארגונים. הטמעה של התקן היא למעשה ביצוע של כל הצעדים הנדרשים המאפשרים לעמוד בו, לרבות שימוש בתוכנות מתאימות, הגדרת נהלים בארגון, הטמעת אמצעי מעקב ופיקוח וכיו״ב. הטמעת תקן ISO 27001 היא אחד הצעדים החשובים ביותר בהיבט של אבטחת מידע בארגון שבהחלט מומלץ לעבוד על פיו, שכן התקן זה נועד לשמור על מערכות מידע מפני זליגה ומפני פגיעה במידע.

למה התקן חשוב לארגון?

תקן זה עוזר לארגונים להפוך את המידע שברשותם ואת כל התשתית הדיגיטלית שלהם לבטוחה הרבה יותר. התקן בעצם מאפשר בניית מנגנון המזהה סיכונים באבטחת המידע של הארגון, ייצור נהלים חדשים הנדרשים לשמירה על המידע הארגוני מפני ניסיונות פריצה מחוץ לארגון, גיבוי כל הנתונים והקמת מערך התאוששות מאסון יעיל, הכנסת מתודולוגיות עבודה מסודרות למניעה של טעויות הנגרמות מהגורם האנושי, וכן עדכון שוטף של מערך האבטחה. 

למי מיועד תקן לניהול אבטחת מידע בארגון?

תקן ISO27001 חשוב מאוד לגופים ולארגונים שברשותם מידע סודי או רגיש – למשל בתחום הרפואה, המשפט, הביטחון והפיננסים. ארגונים המחזיקים ברשומות ובמידע רגיש של לקוחות, בסודות מסחריים וכאלו המעניקים שירותים ללקוחות באופן דיגיטלי (בוודאי אם מבצעים סליקה או מחזיקים פרטי אשראי). ארגונים שלהם מיועד תקן זה יכולים להיעזר בשירותים של יוניבו, המלווה בתהליך הכשרה לעמידה בתקן בכל האספקטים הנוגעים למערכות אבטחת המידע, כגון הטמעת מערכות Firewall, EDR, SIEM, MDM ועוד הגדרות טכניות רבות הנדרשות לצורך עמידה בנהלי התקן. יוניבו בעצמה עומדת בתקן ISO 27001 וגם בהרחבה ISO27799, שהיא הרחבה לשמירת מידע רפואי.

מהן דרישות התקן?

דרישות התקן מבוססות על עקרונות ה-ISO הידועים, וכוללות סעיפים רבים כגון מבדקים פנימיים שהארגון צריך לבצע על ידי גוף מוסמך, סקרי הנהלה, פעולות לתיקון פרצות אבטחה ומניעתן, בקרת מסמכים, הוראות גיבוי מפורטות וניהול רשומות תקין הכולל תיעוד של כלל הפעולות שנעשו בארגון שישמשו אסמכתא מסודרת שאכן עמד הארגון בנהלי התקן. הדרישות לתקן הן אחידות ומשתנות בהתאם לשירותים. ארגונים הנדרשים לעמוד בתקן חייבים שגם הארגונים המעניקים להם שירותי IT יעמדו בתקן – תהליך המכונה “שרשרת אספקה”, שצריך להישמר לאורך כל נותני השירות.

עדכונים בתקן ISO 27001

העדכון החשוב שנעשה בשנת 2013 הציג גישה מבוססת סיכונים לאבטחת מידע, תוך שימת דגש בערכת סיכונים וניהול. ביקורות סדירות של התקן עוזרות לארגונים לשמור על תאימות ולשפר את עמדת אבטחת הסייבר שלהם. בשנת 2022 התפרסם עדכון נוסף קטן יותר המתמקד בבהירות משופרת והתאמה לתקני ISO אחרים, מה שהופך את האינטגרציה במערכות ניהול רחבות לחלקה יותר. עדכונים אלה מדגישים את החשיבות של שיפור מתמיד ויכולת הסתגלות בשמירה על נכסי מידע קריטיים בעולם שהופך דיגיטלי מיום ליום. ארגונים חייבים להמשיך ולהתעדכן בשינויים לגבי תקן ISO 27001 כדי להישאר עם ההגנה הטובה ביותר לאורך זמן. 

מתודולוגיה של ISO 27001

התקן עוקב אחר מתודולוגיה מוגדרת היטב להקמה, ליישום, לתחזוקה ולשיפור מתמיד של מערכת ניהול אבטחת מידע. אלו הם השלבים המרכזיים:

  • ייזום: מגדירים היקף של יישום התקן, מחליטים על בעלי תפקיד ועל אדם אחד שיהיה אחראי לרכז את כל התהליך. 
  • הערכת סיכונים: זיהוי והערכת סיכוני אבטחת מידע על ידי ביצוע הערכת סיכונים מקיפה, תוך התחשבות באיומים, נקודות תורפה והשפעות חיצוניות אפשריות.
  • טיפול בסיכונים: הקמת תוכנית לטיפול בסיכונים כדי להפחית סיכונים ולנהל סיכונים שזוהו ביעילות, כולל הגדרת בקרות אבטחה מתאימות.
  • תיעוד: צרו את התיעוד הנדרש, כולל מדיניות, נהלים והוראות עבודה, כדי לתמוך בתהליך. 
  • הכשרה ומודעות: הדרכת עובדים ויצירת מודעות באשר לאחריות ולנהלי אבטחת מידע.
  • יישום: הכנסת בקרות האבטחה והתהליכים שנבחרו.
  • ניטור ומדידה: ניטור רציף של הביצועים. 
  • ביקורת פנימית: עריכת סקרים וביקורות פנימיות על בסיס קבוע. 
  • אופטימזציה על בסיס שוטף: שימוש בתוצאות של ביקורות, סקירות ומדידות ביצועים לשיפור התקן באופן מתמיד. 

לסיכום

תקן ISO 27001 הוא כלי חשוב לארגונים המנהלים מידע חשוב לשיפור אבטחת מידע. כדי להבטיח יישום שלו באופן הכי מקצועי, חשוב להיעזר בחברה מקצועית. המומחים של יוניבו ישמחו ללוות גם אתכם בתהליך, להתאים מערכות הגנה, לוודא עמידה בתקנים, ליצור נהלים ולהדריך את העובדים, למפות בעיות אבטחה ולהציע פתרונות יעילים.

מתלבטים? המומחים של UNIBO כאן לשירותכם